Hamulec tylny w motocyklu od zawsze jest tematem wielu dyskusji. Często zdarza się, że motocykliści w ogóle o nim zapominają, posiłkując się tylko przodem, a tymczasem dźwignia hamulca nożnego również powinna być używana w określonych sytuacjach. Tylny hamulec ma z reguły mniejszą siłę hamowania niż przedni, co wynika z konstrukcji samego motocykla – masa podczas hamowania transferowana jest do przodu, a więc to tam są większe hamulce.
Kiedy używać hamulca tylnego w motocyklu?
Jest bardzo wiele szkół korzystania z hamulca tylnego w motocyklu, ale większość z nich nie odnosi się do hamulca tylnego jako do sposobu na skuteczne hamowanie. Dźwigi tylnego hamulca najczęściej używa się podczas jazdy w terenie, gdzie motocykliści posiłkują się nim przy niskich prędkościach lub podczas “ustawiania” pojazdu do zakrętu. Niektórzy producenci specjalnie wyposażają swoje motocykle w opcję wyłączenia układu ABS dla tylnego koła, by móc je zablokować i łatwiej poruszać się na szutrach.
Na szosie tylny hamulec także stosowany jest przede wszystkim przy niskich prędkościach i manewrowaniu. Jego zastosowanie podnosi stabilność jednośladu, ale niekoniecznie skutecznie zmniejsza prędkość – od tego są duże tarcze hamulcowe z przodu. Profesjonalni zawodnicy torowi z kolei używają tylnego hamulca w motocyklu do zacieśniania linii przejazdu przez zakręt, co pozwala na szybsze wyjście na prostą. Wyjątkiem od powyższych zastosowań mogą być mocno przerobione motocykle typu chopper.
Tylny hamulec w motocyklu – budowa
Budowa układu hamulca tylnego w motocyklu jest mniej skomplikowana niż w przypadku hamulca przedniego. Zazwyczaj stosuje się jedną tarczę o mniejszej średnicy niż w przypadku tych przednich oraz jedno- lub dwutłoczkowy zacisk. Dźwignia hamulca nożnego jest umieszczona z prawej strony motocykla i w jej sąsiedztwie znajduje się również pompa ze zbiorniczkiem na płyn hamulcowy. Zdarza się, że motocykliści często korzystający z tylnego hamulca wymieniają dźwignię na taką, która zapewnia łatwiejsze dozowanie i lepszą przyczepność podeszwy buta. Przy ambitniejszym zastosowaniu warto postawić na taką dźwignię, która skróci ruch stopy na podnóżku. Dzięki temu będzie można przeznaczyć więcej uwagi na to, co dzieje się na drodze.